AKTUALNOŚCI

 

 

Podręczniki do religii  na rok szkolny 2019/20

 w SP Filipowice

 

PRZEDSZKOLE:

 

3-4 latkiPODRĘCZNIK: „Bóg kocha nas” Podręcznik do nauki religii dla trzy- i czteroletnich.                                     Autorzy: T. Panuś, A. Kielian, s. D. Pawłowska.Wydawnictwo  Św. Stanisława BM

 Nr  podręcznika AZ-01-01/10-KR-1/13.  PROGRAM: Kochamy dobrego Boga.                                                                                                                                      

NUMER PROGRAMU: AZ-0-01/10  z 9.06.2010 r. ZGODNE Z NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ                               I PROGRAMEM NAUCZANIA RELIGI.  Nr dopuszczenia (Imprimatur):  Nr 83/2012 z dn.8.03.2012 r.                                                                                             

 5 latki: Podręcznik dla ucznia: "Jesteśmy dziećmi Bożymi".  Podręcznik do nauki religii dla dzieci pięcioletnich. Autorzy: ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, s. D. Pawłowska. Wydawnictwo  Św. Stanisława BM             

Nr podręcznika AZ-03-01/10-KR-16/13  Program: Kochamy dobrego Boga   Nr: AZ-0- 01/10                                              Nr dopuszczenia: 1111/2013 z dn. 15.05.2013 r.

 

6. latki –  Podręcznik: „Kocham dobrego Boga”.    Autorzy podręcznika: Elżbieta Osewska, ks. Józef Stala.                    Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce.                                                                                                                               

PODRĘCZNIK NR AZ-03-04/3-1 ZGODNY Z PROGRAMEM NAUCZANIA NR AZ-0-04/3 z 26 III 004.                               Nazwa programu:  W radości dzieci Bożych.  Autor programu: Tadeusz Śmiech.                                                                  Nr dopuszczenia: OJ-66/08. 

 

Szkoła Podstawowa

 KL.1Podręcznik dla ucznia: "Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa". Podręcznik do nauki religii dla  1 klasy szkoły podstawowej.  Ćwiczenia (– taki sam tytuł i autorzy). Autorzy: ks. T. Panuś,   ks. A. Kielian, A. Berski.  Wydawnictwo  Św. Stanisława BM  program: AZ-1-01/10 W drodze do Wieczernika. Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-11-01/10-KR-2/12       Nr dopuszczenia podręcznika i ćwiczeń: 776/2012 z dn. 14.05.2012 r.

 

KL. 2:  Podręcznik dla ucznia: "Kochamy Pana Jezusa". Podręcznik do nauki religii dla 2 klasy szkoły podstawowej. Red. ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, A. Berski.   Ćwiczenia (– taki sam tytuł i autorzy). Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                                                 Program: AZ-1-01/10 W drodze do Wieczernika.  Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-12-01/10-KR-15/13   

Nr dopuszczenia podręcznika:1120/2013 z dn. 15.05.2013 r.  Nr dopuszczenia ćwiczeń: 1119/2013                             z dn.15.05.2013 r 

 

Kl. 3: Podręcznik dla ucznia: "Przyjmujemy Pana Jezusa". Podręcznik do nauki religii dla 3 klasy szkoły podstawowej. Red. ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, A. Berski. Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                                  

  Program: AZ-1-01/10 W drodze do Wieczernika. Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-13-01/10-KR-3/15                                      Nr dopuszczenia podręcznika: 777/2012 z dn. 14.05.2012 r. 

 

Kl.4:  Podręcznik dla ucznia: "Słuchamy Pana Boga". Podręcznik do nauki religii dla 4 klasy szkoły podstawowej. Red. ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, A. Berski.  Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                                                 Program: AZ-2-01/10 Poznaję Boga i w Niego wierzę. Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-21-01/10-KR-3/12                               Nr dopuszczenia: 1208/2012 z dn.15.05.2012 r. 

 

Kl. 5: Podręcznik dla ucznia: "Wierzymy w Pana Boga". Podręcznik do nauki religii dla 5 klasy szkoły podstawowej. Red. ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, A. Berski.  Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                                  

Program: AZ-2-01/10 Poznaję Boga i w Niego wierzę.  Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-22-01/10-KR-5/15.            

  Nr dopuszczenia podręcznika: 1118/2013 z dn. 15.05.2013 r. 

 Kl.6:  Podręcznik dla ucznia: "W Kościele umacniamy wiarę". Podręcznik do nauki religii dla 6 klasy szkoły podstawowej. Red. ks. T. Panuś, ks. A. Kielian, A. Berski.     Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                               

 Program: AZ-2-01/10 Poznaję Boga i w Niego wierzę.   Nr podręcznika i ćwiczeń AZ-23-01/10-KR-2/15                          Nr dopuszczenia podręcznika: 914/2014 z 7. 05. 2014 r.

 

KL. 7:  Podręcznik dla ucznia: Spotykamy się Żywym Słowem! Podręcznik do nauki religii dla klasy VII szkoły podstawowej. Red. Ks. T. Panuś, R. Chrzanowska, M. Lewicka.  Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                         

Program: AZ-3-02/13 Rozradowanie się w Duchu Świętym.   Nr podręcznika KR-31-01/10-KR-1/12                                   Nr dopuszczenia podręcznika: 756/2017 z 24. 05. 2017 r.

 

KL.8Podręcznik:  Żyjemy w miłości Boga - Podręcznik do nauki religii dla klasy VIII szkoły podstawowej.                        Red. Ks. Tadeusz Panuś, Renata Chrzanowska, Monika Lewicka. Wydawnictwo  Św. Stanisława BM                                                                                                                                                                        

Podręcznik nr KR-33-02/13-KR-6/14 do nauczania religii rzymskokatolickiej w klasie VIII szkoły podstawowej na terenie archidiecezji krakowskiej, zgodny programem nauczania nr AZ-3-02/13.14   

 Nr dopuszczenia:696/2018 z 21 marca 2018 r. 

 

  

 

 

               

                                                                                                 

 

Święto Patrona Szkoły

Tradycją naszej szkoły jest to, że w maju obchodzimy Święto Patrona – Stanisława Wyspiańskiego. I tak też się stało w tym roku. 30 maja obchody rozpoczęliśmy udziałem we mszy świętej, a następnie cała społeczność szkolna miała okazję obejrzeć widowisko słowno – muzyczne przybliżające sylwetkę, twórczość oraz nietuzinkową postać Stanisława Wyspiańskiego. Na chwilę aula naszej szkoły zmieniła się w miejsce, w którym – dzięki uczniom klas: Va, VI i VIII - usłyszeliśmy Artystę udzielającego wywiadu współczesnej młodzieży oraz zobaczyliśmy fragment inscenizacji Nocy listopadowej.

            Druga część uroczystości miała charakter warsztatowy. Najmłodsi uczniowie pracowali nad projektami filiżanek (wszakże Wyspiański słynął z twórczości użytkowej), a starsi – tworzyli propozycje współczesnego ubioru Artysty oraz pracowali nad tekstami Wyspiańskiego, z których złośliwe chochliki wykradły słowa…

            Najwięcej emocji i entuzjazmu dostarczyła nam prezentacja uczniowskich prac. Sądzimy, że Artysta mógłby współcześnie czerpać ze skarbnicy pomysłów uczniów naszej szkoły.

Przedstawienie Bożonarodzeniowe

Dnia 21 grudnia 2018 r. o godz. 9.00 w naszej szkole odbyły się Jasełka, które pod kierunkiem pani Lucyny Dorynek przygotowali uczniowie z klasy 4 - 6 osób,  z kl.5a -13 osób, 5b -3 osoby oraz  kl. 8 - 8 osób; ogółem 31 uczniów.

 Scenografię pomogła wykonać pani Ewa Rozmus.

 Scenariusz przedstawienia „Historia Bożego Narodzenia”  napisała pani Katechetka w oparciu o książkę „Poemat Boga Człowieka”, według wizji Marii Valtorty księga I, Katowice 1996.

 W pracach porządkowo – organizacyjnych pomagały również uczennice z kl.8: Anna Janik i Julia Dudek.

 Aktorzy:

 Maryja – Kamila Wójcik, kl.8

Św. Józef- Krzysztof Boryczka, kl. 8

 Pasterze: (6 osób)

1.Eliasz - Elżbieta Kalęba, kl.8

2.Lewi - Weronika Kłeczek, kl. 5a

3.Samuel – Alicja Kalęba, kl.8

4.Tobiasz – Julia Wójcik, kl.8

5.Jonatan – Mieszko Stryczek, kl. 5b

6.Izaak - Hubert Chodacki, kl. 5a

 Gospodarz- Oliwier Ścigaj, kl.4

Stary człowiek z Betlejem – Daniel Kłeczek, kl.8

 Aniołowie: (15 osób)

Zuzanna Krzyżak, kl. 5a

Maria Rusin- kl. 5a

Zuzanna Kosek- kl. 5a

Amelia Kaczara- kl. 5a

Kalina Ropka- kl. 5b

Martyna Godyń-kl.5a

Alicja Mazur-kl. 5a                                                                                                                        

Zuzanna Mielec,kl. 5a

Natalia Mielec, kl.5a

Amelia Kurdziel- kl. 4

Gabriela Święszek – kl.4

Zofia Malczyk – kl.4

Emilia Nizoł - kl.4

Faustyna Kłeczek- kl. 4                                                                                                                                     \

Wiktoria Janik- kl.5a

 Trzej Królowie:

Kacper – Kacper Trojanowski, kl. 5b

Melchior – Sebastian Michałek, kl. 5a

Baltazar- Mikołaj Święszek, kl. 5a

 Osioł – Michał Pałka i Kacper Kaczara, kl.8,

Owca- Bartosz Pałka- kl. 5b

 W trakcie przedstawienia były śpiewane kolędy: „Dzisiaj w Betlejem”, „Mędrcy świata” oraz „Lulajże Jezunu”. Tę ostatnią śpiewalismy przy akompaniamencie gitary, na której pięknie grała Kalina Ropka.

 Na koniec wszyscy pracownicy szkoły otrzymali od uczniów ręcznie wykonane kartki świąteczne z życzeniami.

 Po Jasełkach Pani Dyrektor złożyła świąteczne życzenia wszystkim Uczniom, Nauczycielom i Pracownikom szkoły. Jak zawsze, zwróciła także uwagę na bezpieczeństwo nie tylko w szkole, ale i poza jej terenem - w trakcie przerwy światęcznej.

 Po krótkiej przerwie uczniowie wraz ze swymi Wychowawcami mieli klasową Wigilię, gdzie przy pięknie przygotowanych przez dzieci stołach, udekorowanych choinkach i świątecznych stroikach wszyscy spędzili miłe chwile składając sobie wzajemnie życzenia oraz śpiewając kolędy.

SKSonTour 03.12.2018 r.

Co się kryje pod tą tajemniczą nazwą? SKSonTour to cykl wydarzeń sportowych organizowanych w ramach Programu Szkolny Klub Sportowy. Jest to pilotażowy projekt identyfikacji talentów sportowych mający na celu promocję Programu Szkolny Klub Sportowy oraz integrację jego uczestników. Głównym założeniem SKSonTour jest realizacja obwodu stacyjnego, podczas którego uczestnicy będą poznawali nowoczesne formy aktywności fizycznej oraz będą poddawani testom sprawności fizycznej. 

Uczniowie naszej szkoły z klasy 5a i 6 wzięli udział w tym bardzo ciekawym wydarzeniu, które odbyło 3 grudnia 2018 r.się w Krakowie na Hali Stulecia KS Cracovia.

WARSZTATY GOPR

Przyjemnie i pożytecznie…

            Wielokrotnie spotykamy się z opiniami, że w szkole uczy się tak dużo niepotrzebnych rzeczy. Uczniowie, rodzice – a często i sami nauczyciele – w chwilach zwątpienia zastanawiają się nad zasadnością przyswajania np. składni zdania wielokrotnie złożonego, trygonometrii
czy budowy pantofelka.

            Są jednak takie umiejętności i wiedza, których zdobycia nikt nie kwestionuje. Należy
do nich tzw. Pierwsza Pomoc Przedmedyczna.

            Dzięki przychylności Grupy Jurajskiej Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego uczniowie naszej szkoły mieli okazję doskonalić umiejętność udzielania pierwszej pomocy.
W przyjemnej, życzliwej atmosferze, pod okiem czujnego instruktora – każdy miał okazję spróbować swoich sił. Okazało się, że chociaż wiedza teoretyczna dzieci w tym zakresie jest rozległa, to z praktycznym jej zastosowaniem bywa różnie…

            Warsztaty zorganizowane przez GOPR pozwoliły uczniom udoskonalić umiejętności
i uwierzyć w ich możliwości. Myślę, że przyczynią się do tego, że - w momencie próby -  bez wahania  podejmą wyzwanie, jakim jest ratowanie ludzkiego życia.

 

"ALTERNATYWNE LEKCJE WF" - po raz drugi

Podobnie ja w ubiegłym roku Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach zaprosiło do udziału w projekcie pn. "ALTERNATYWNE LEKCJE WF".
Projekt organizowany przez Fundację Moniki Pyrek to niestandardowa forma lekcji WF, w trakcie których przy wsparciu Mistrzów polskiego sportu oraz wykorzystaniu nowoczesnych technologii, stara się zachęcić dzieci i młodzież do regularnej aktywności fizycznej. 
Krzeszowice zostały wybrane jako jedno z zaledwie kilkunastu miast w Polsce, w których odbędą się spotkania.

 

 

JUBILEUSZ 50- lecia SZKOŁY

Jubileusz 50- lecia Szkoły Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w  Filipowicach

W sobotę 9 czerwca 2018r. w Szkole Podstawowej im. Stanisława Wyspiańskiego w Filipowicach odbyła się niecodzienna uroczystość, Jubileusz 50- lecia szkoły połączony z Piknikiem Rodzinnym. Zaproszenie dyrektor szkoły Barbary Łabuzek przyjęli znamienici goście m.in. Minister  Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Starosta Powiatu Krakowskiego Wojciech Pałka, Burmistrz Gminy Krzeszowice Wacław Gregorczyk, Wiceburmistrz Gminy Witold Kulczycki, Przewodniczący Rady Miejskiej Adam Godyń, Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Michalina Nowakowska- Malczyk, Naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Obywatelskich Barbara Adamczyk, Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Krakowie Adam Ślusarczyk,  byli dyrektorzy szkoły w Filipowicach: Aleksander Tarka, Irena Siemek, Zuzanna Święszek, Stanisław Święszek i Anna Blecharz. Swoją obecnością zaszczycili nas także przedstawiciel Kuratorium Oświaty w Krakowie, dyrektorzy i przedstawiciele szkół i placówek współpracujących ze szkołą. Na uroczystość przybyli także byli nauczyciele szkoły, władze Filipowic z panią sołtys Beatą Głąb, przedstawiciele wszystkich organizacji działających w Filipowicach, przyjaciele szkoły oraz mieszkańcy, pracownicy i uczniowie wraz z rodzicami. Po przywitaniu gości pani dyrektor przedstawiła krótką historię szkoły oraz plany i zamierzenia na najbliższą przyszłość. Następnie głos zabrali goście, którzy całej społeczności szkolnej składali najserdeczniejsze życzenia i gratulacje. Kolejno odbyło się przedstawienie w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Na końcu pani dyrektor podziękowała wszystkim rodzicom i pracownikom szkoły za przygotowanie uroczystości. Po części oficjalnej odbył się piknik na boisku szkolnym, gdzie czekało wszystkich wiele atrakcji m.in. zamki dmuchane, wata cukrowa, zumby, lody, a przede wszystkim stoisko z pysznymi słodkimi wypiekami rodziców oraz kiełbaski z grilla i przepyszna grochówka. Można było także obserwować pokazy zumby w wykonaniu dzieci z oddziału przedszkolnego.  Nasze zaproszenie przyjęli także przedstawiciele Powiatowej Policji z Krakowa, którzy przeprowadzili serię prezentacji przy użyciu alkogogli. 

Jubileusz szkoły jest okazją do wspomnień, które choć minione, zawsze pozostają w pamięci.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom jubileuszowej uroczystości za szczere życzenia i pamięć o szkole.

 

ŚNIADANIE DAJE MOC

19 czerwca 2018 roku

IV BIEG "SZLAKIEM KAMIENIOŁOMÓW"

19 maja 2018 roku

APEL O BEZPIECZEŃSTWIE

27 kwietnia 2018 roku uczniowie z grup 0a i 0b wystąpili na apelu, który poświęcony był bezpieczeństwu

OBCHODY MIESIĄCA PAMIĘCI NARODOWEJ

5 kwietnia 2018 roku Pani dyrektor, nauczyciele oraz uczniowie złożyli kwiaty i znicze przy obelisku obok kościoła parafialnego.

 

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

21 marca 2018 r. witaliśmy wiosnę. Uczniowie w grupach mieli trzy zadania do wykonania: przygotować ilustrację do wiersza, wykonać najbrzydszą marzannę oraz zrobić gaik - maik.Następnie spotkaliśmy się na sali gimnastycznej, gdzie prezentowaliśmy nasze prace. Po prezentacji były konkursy i zabawy. Przywitaliśmy wiosnę kolorowo o radośnie.

WYCIECZKA DO CENTRUM EDUKACJI LOTNICZEJ

13 marca uczniowie klasy VII uczestniczyli w zajęciach zawodoznawczych, które  skierowane są do młodzieży na etapie wyboru dalszej ścieżki edukacji bądź kariery. W ramach spotkania zaoferowano: Zwiedzanie Centrum Edukacji  Lotniczej (omówienie ścieżki pasażera odlatującego), lekcję tematyczną prezentującą przekrój zawodów na krakowskim lotnisku w formie filmu przedstawiającego wymogi stawiane przyszłym pracownikom. Dodatkową atrakcją było zwiedzanie terminala pasażerskiego Kraków Airport oraz wyjście na taras widokowy.

JASEŁKA

22 grudnia 2017 r. w naszej szkole odbyły się Jasełka,w których wzięli udział uczniowie klas czwartych – 21 osób. Oprócz tradycyjnych postaci jak  Święta Rodzina, aniołowie, pastuszkowie i trzej królowie, pojawili się również: Nowy Rok, cztery pory roku oraz dzieci. Młodzi aktorzy mieli piękne, kolorowe stroje, a poszczególne sceny przeplatały kolędy i pastorałki jak: „Wśród nocnej ciszy…”„Przybieżeli do Betlejem…” „Pójdźmy wszyscy do stajenki…”   „Dzisiaj w Betlejem…” „Skrzypi wóz…”  „Nowy rok bieży…” Świątecznego charakteru dodała jeszcze dekoracja: na tle nieba rozsypane gwiazdy, szopka, gwiazda betlejemska . Uczniowie zaprezentowali się wspaniale i otrzymali gromkie brawa od publiczności.  Przedstawienie zakończyły życzenia oraz pastorałka Seweryna Krajewskiego „Jest taki dzień…”

WYŚCIG MIKOŁAJÓW

7 grudnia 2017 r. w naszej szkole dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz z klas I, III, IV a, IV b i V przebrane za Mikołajów, Śnieżynki i Elfy, uczestniczyli w grach i zabawach sportowych zorganizowanych z okazji Dnia Świętego Mikołaja.

MIKOŁAJKOWY TURNIEJ KOSZYKÓWKI

6 grudnia 2017 r. odbył się w naszej szkole Turniej koszykówki dla klas 6 i 7. Do turnieju zgłosiły się 4 drużyny: Mikusie, Team, Świeżaki oraz Renifery. Każda drużyna składała się z 5 - zawodników. Uczniowie zagrali systemem "każdy z każdym". I miejsce zdobyła drużyna Świeżaków w składzie: Jakub Kawala, Szymon Lorek, Wiktor Lorenc, David Vandenhove i Kacper Dębiec. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy.

 

 

DLA NIEPODLEGŁEJ - WIECZORNICA NIEPODLEGŁOŚCIOWA

W listopadzie mieliśmy okazję  uczcić wyjątkowy dzień jakim jest Święto Niepodległości. Nasze wspólne świętowanie to hołd dla tych, którzy walczyli o niepodległość Polski.

 Obchody związane z tym ważnym wydarzeniem rozpoczęliśmy 10 listopada od złożenia kwiatów  i zapalenia zniczy przy obelisku upamiętniającym mieszkańców Filipowic poległych podczas I i II wojny światowej. Delegacja Urzędu Miejskiego w Krzeszowicach, Rady Sołeckiej na czele z panią sołtys Beatą Głąb,  przedstawiciele Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalne „Więzi ‘ oraz Dyrekcja, uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Filipowicach uczcili pamięć poległych.

 Sekretarz gminy Krzeszowice pan Jan Bereza podkreślił w krótkim przemówieniu, iż pamięć historii żyje w nas, a w czasach szeroko rozumianej wolności, potrzebne są momenty refleksji nad tym, komu tę wolność zawdzięczamy i jak wielka powinna być dla nas jej wartość.

Momentów refleksji nie brakowało, bo 17 listopada tradycyjnie  odbyła się w szkole uroczysta wieczornica.

Zaproszenie Pani dyrektor Barbary Łabuzek przyjęli goście prezes stowarzyszenia Społeczno-kulturalnego Więzi pan Zbigniew Grzegorek, koło gospodyń wiejskich, nauczyciele, rodzice, uczniowie i mieszkańcy Filipowic.

 Uczniowie pod opieką nauczycieli przygotowali montaż słowno- muzyczny.  Całości dopełniała oprawa muzyczna , zebrani śpiewali pieśni patriotyczne przy akompaniamencie. Pozostały naprawdę miłe wspomnienia i nadzieja, że zaplanowana  ,,lekcja patriotyzmu” zapadnie na długo w pamięci.

PRAWA DZIECKA - WARSZTATY

16 listopada 2017 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty dotyczące PRAW DZIECKA. Głównym celem spotkania było: podnoszenie świadomości uczniów na temat ich praw, zapoznanie z podstawowymi dokumentami międzynarodowymi dotyczącymi praw dziecka, wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, doskonalenie inwencji i ekspresji twórczej.

Na zajęciach uczniowie w losowo wybranych grupach przygotowali prace plastyczne, obejrzeli ciekawe prezentacje, przygotowane przez uczniów klasy 7: Krzysztofa Boryczkę, Agatę Czaję, Annę Janik, Daniela Kłeczka. Zapoznali się z Konwencją Praw Dziecka oraz prowadzili dyskusję na temat swoich praw. Nie zapomnieliśmy wspomnieć również o obowiązkach

 

OGÓLNOPOLSKI    PROGRAM    „ŚNIADANIE  DAJE  MOC”

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła, kolejny już raz, przystąpiła do ogólnopolskiego programu „Śniadanie daje moc”, którego celem jest propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego odżywiania .

Uczniowie młodszych klas oraz oddziałów przedszkolnych uczestniczyli w szeregu zajęć,  w czasie których poznali 12 podstawowych zasad  zdrowego odżywiania.

Poznane zasady były pomocne podczas przygotowywania przez uczniów oraz rodziców zdrowych pokarmów na finałowe śniadanie, które odbyło się w dniu 8 listopada 2017r.

 W przygotowaniach do finałowego śniadania oraz we wspólnym,  zdrowym posiłku brali udział uczniowie wszystkich klas oraz dyrekcja i nauczyciele naszej szkoły.

 Dzięki udziałowi w akcji  dzieci zdobyły wiedzę na temat zdrowego odżywiania, higieny przyrządzania i spożywania posiłków oraz estetyki  nakrywania do stołu.

      

 

EuroWeek - październik 2017 r.

25 - 29 października 2017 r. uczniowie klasy 6 i 7 brali czynny udział w programie EuroWeek - Szkoła Liderów w Długopolu Dolnym na Ziemi Kłodzkiej. Program ten jest specjalnym obozem edukacyjnym, pozwalającym młodym ludziom aktywnie włączyć się w życie demokratycznego społeczeństwa dzisiejszej Europy. Rozwija najbardziej cenione w chwili obecnej umiejętności społeczne: przewodzenia, autoprezentacji oraz pracy w zespole. Zajęcia były prowadzone w języku polskim i języku angielskim w formie interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń przez szkoleniowców Fundacji Euroweek.

Ponadto uczniowie zwiedzili Kopalnię Uranu w Kletnie oraz uczestniczyli w wycieczce do Bystrzycy Kłodzkiej i Kłodzka. Przewodnikiem tej wycieczki był koordynator programu Joe Robert Ebwaku, który oprowadzał uczniów i opowiadał o zabytkach w języku angielskim.

MISTRZOSTWA POLSKI SZKÓŁ W E-sporcie

20 października 2017 r. uczniowie z klasy 6 i 7: Wiktor Boryczka, Krzysztof Boryczka, Kacper Kłeczek, Kacper Kaczara, Michał Pałka, Daniel Kłeczek, Kacper Dębiec, David Vandenhove, Szymon Lorek, uczestniczyli w wyjątkowym wydarzeniu dedykowanym miłośnikom gier komputerowych. W grupie z naszymi uczniami było 90 - u graczy, rywalizowali oni  w turnieju indywidualnym FIFA 2018. 

ALTERNATYWNE LEKCJE W-F

Alternatywne Lekcje WF to wyjątkowy sposób edukacji poprzez niezapomnianą rozrywkę, aktywizujący uczestników poprzez wspólne doświadczenie sportu w obecności instruktora i Gwiazdy Sportu Moniki Pyrek i Wioletty Frankiewicz z użyciem interaktywnego symulatora konkretnej dyscypliny (ukazującego profesjonalny wymiar rywalizacji sportowej). 

 

 

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

20 października 2014 roku szkoła przystąpiła do projektu i ubiega się o nadanie WOJEWÓDZKIEGO CERTYFIKATU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”.

                         KLUCZOWE WARTOŚCI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

        Równość – dąży do zapewnienia wszystkim równego dostępu do edukacji o zdrowia, co może w dłuższej perspektywie wpłynąć na zmniejszenie nierówności w zdrowiu oraz na jakość i możliwość uczenia się przez całe życie.

     Ciągłość i kontynuacja działań -  efekty edukacyjne i zdrowotne można osiągnąć dopiero po co najmniej 5–7 latach.

       Włączanie – SzPZ jest społecznością uczącą się, w której każdy czuje się obdarzany zaufaniem i szanowany, dobre są relacje między uczniami, uczniami i nauczycielami oraz szkołą, rodzicami i społecznością lokalną.

       Upodmiotowienie i rozwijanie kompetencji do działania - umożliwia uczniom i pracownikom aktywny udział w ustalaniu celów i działaniach dla ich osiągnięcia.

       Demokracja - działania SzPZ są oparte na wartościach demokratycznych, przestrzegane są w praktyce zasady respektowania praw i brania odpowiedzialności.

  Filary szkoły promującej zdrowie

  1. Całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole, które zakłada istnienie spójności między polityką szkoły a jej codzienną praktyką i uwzględnia:

− ukierunkowanie edukacji zdrowotnej w szkole na uczestnictwo i rozwijanie kompetencji do działania,

− branie pod uwagę tego, jak uczniowie rozumieją zdrowie i dobre samopoczucie,

− tworzenie w szkole polityki na rzecz zdrowia,

− tworzenie środowiska fizycznego i społecznego sprzyjającego zdrowiu,

− kształtowanie umiejętności życiowych,

− budowanie skutecznych związków między szkołą i społecznością lokalną,

− efektywne korzystanie ze świadczeń pracowników medycznych.

 2. Uczestnictwo

 Podstawowym warunkiem skuteczności działań w SzPZ jest uczestnictwo i zaangażowanie uczniów, pracowników i rodziców, dzięki czemu rozwija się ich poczucie współtworzenia (współwłasności).

3. Jakość szkoły

Tworzenie SzPZ wspiera osiąganie przez szkoły podstawowych celów edukacyjnych i społecznych oraz jak najlepszych wyników. Zdrowi uczniowie lepiej się uczą, zdrowi pracownicy lepiej pracują i mają większą satysfakcję z pracy.

 4. Dowody

SzPZ wykorzystuje informacje na temat wyników badań wskazujących na skuteczne podejścia i praktykę (evidence) promocji zdrowia w szkole w odniesieniu do zagadnień związanych ze zdrowiem (np. zdrowie psychiczne, żywienie, używanie substancji psychoaktywnych) i całościowego podejścia do zdrowia w szkole.

 5. Szkoła a społeczność lokalna

  SzPZ angażuje się w życie społeczności lokalnej, działa na rzecz wzmocnienia kapitału społecznego i świadomości zdrowotnej jej członków.

Koordynator: Małgorzata Ślęzak

 Członkowie szkolnego zespołu:

Lidia Pudlik, Joanna Synowiec,Wioletta Święszek, Jadwiga Skotniczna, Małgorzata Chrząszcz

RAPORT Z AUTOEWALUACJI SZKOŁY UBIEGAJĄCEJ SIĘ O NADANIE WOJEWÓDZKIEGO CERTYFIKATU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”

OKRES REALIZACJI 2014/15, 2015/16, 2016/17

                    

                    Wyniki diagnozy wstępnej, opis problemów priorytetowych, sprawozdanie z realizacji projektu mającego na celu rozwiązanie problemu priorytetowego

             Głównym zadaniem zespołu do spraw promocji zdrowia było określenie problemów priorytetowych na podstawie diagnozy potrzeb i zasobów społeczności szkolnej oraz opracowanie planu działań zmierzających do ich rozwiązania. Podczas poszczególnych, cyklicznych spotkań zespołu ustalone zostały metody badań stopnia zadowolenia ze szkoły wśród nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców, a także obszary przeprowadzenia tych badań: I. Zdrowe odżywianie, II. Aktywność fizyczna, III. Bezpieczeństwo oraz samopoczucie społeczności szkolnej IV Higiena osobista. Diagnozę potrzeb oraz wyboru problemów priorytetowych dokonano na podstawie badań. 

            Na podstawie obserwacji i diagnozy (ankiety) stwierdzono, że duża część uczniów dokonuje niewłaściwych wyborów produktów spożywczych. Uczniowie w ramach drugiego śniadania przynoszą słodycze. Mała liczba uczniów spożywa odpowiednią ilość zdrowej żywności, prowadzi aktywny tryb życia oraz dba o o dobre samopoczucie związane z formami spędzania wolnego czasu. Ważna jest także dbałość o bezpieczeństwo. Uwagi wymaga również  realizacja zajęć dotyczących higieny osobistej i otoczenia, szczególnie u dzieci w okresie dojrzewania.

            Na podstawie wyników diagnozy, obserwacji, rozmów i wywiadów zespół zdecydował, że zajmie się problemem odżywiania oraz promowaniem aktywnego stylu życia. Zespół zaplanował działania. Do pracy została włączona cała społeczność szkolna. Prowadziliśmy zajęcia sportowe, marszobiegi oraz zajęcia, quizy, konkursy, pikniki o tematyce zdrowego żywienia.

Po przeprowadzeniu badania końcowego społeczności szkolnej zauważamy bardzo duży wzrost świadomości na temat prawidłowego żywienia oraz wiedzy i podejścia do aktywnego wypoczynku. Cała społeczność szkolna chętniej bierze udział w organizowanych imprezach i zawodach promujących zdrowy styl życia. 

            Realizacja działań szkoły angażujących całą społeczność szkolną przewidzianych w programie Szkoła Promująca Zdrowie na rok szkolny 2015/16 i 2016/2017 (rok szkolny 2014/15 – planowanie działań, badanie potrzeb)

              Festiwal biegowy w Krynicy Górskiej

              Test sprawnościowy Coopera

              Marszobiegi w terenie

              Zajęcia gimnastyki korekcyjnej – metoda Urszuli Hoppe

              Szkolny Klub Sportowy

              Akcja Sport Generacja

              Wyścigi Mikołajów

              Biegi Szlakiem Kamieniołomów

              Moje zdrowie i bezpieczeństwo

              Ciało człowieka

              Człowiek a środowisko

              Kubusiowi przyjaciele natury

              Akademia Aquafresh

              Dzieciństwo bez próchnicy

              Fluoryzacja

              Ruch drogowy – bezpieczeństwo

              Śniadanie daje moc

              Śniadanie w plenerze

              Pierwsza pomoc przedmedyczna

Uczniowie korzystają z programów „Szklanka mleka” i  „Warzywa i owoce w szkole”

  POZOSTAŁE DZIAŁANIA:

 a) w obszarze zdrowego żywienia:

             cykl zajęć wychowawczych na temat zdrowego żywienia

             wspólne drugie śniadania z wychowawcą,

             prowadzenie praktycznej nauki przyrządzania zdrowych potraw,

             przygotowywanie gazetek i wystaw promujących zdrowe jedzenie

             prelekcje dotyczące zdrowego żywienia

             spotkanie z prezesem Towarzystwa Pszczelniczego „Barć”

b) w obszarze zdrowia fizycznego i aktywności fizycznej

              udział uczniów w wycieczkach – pieszych, autokarowych

              organizowanie zielonych szkół

              gimnastyka korekcyjna, rytmika

              organizowanie imprez sportowych

              spotkania z policjantem, strażakiem, strażą miejską, pielęgniarką szkolną

              zajęcia na lodowisku

             spotkanie z Mistrzem Polski Juniorów w Kolarstwie Górskim

c) w obszarze profilaktyki zdrowia

              prelekcje i pogadanki na temat higieny oraz pielęgnacji ciała organizowane przez pielęgniarkę szkolną,

              profilaktyka stomatologiczna

              lekcje wychowawcze dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego

              zajęcia z pierwszej pomocy przedmedycznej

              badanie wad postawy

             warsztaty profilaktyczne”Cukierki”, „” Magiczne kryształ” - Fundacja „Homo Homini”

             warsztaty profilaktyczne o prawach dziecka

             lekcje wychowawcze – realizacja tematów „Spójrz inaczej” związane z niepożądanymi zjawiskami

Ewaluacja projektu

            Wszystkie zaplanowane działania na rok szkolny 2015/2016 i 2016/17 podjęte w celu  promocji zdrowego stylu życia zostały zrealizowane.

W czerwcu 2017 roku zespół do spraw promocji zdrowia przeprowadził ewaluację podjętych działań. Zastosowano następujące metody:

              analizę dokumentacji szkolnej

              obserwację

              rozmowy z uczniami, nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi, rodzicami

              ankietę

                     Wnioski

            Przeprowadzona ewaluacja działań w ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie w okresie przygotowawczym wskazuje na zwiększenie świadomości całej społeczności szkolnej o na temat konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia poprzez zdrowe odżywianie, higienę osobistą, aktywny wypoczynek, różne formy aktywności fizycznej. Zdecydowana większość uczniów dostrzega konieczność zmiany nawyków żywieniowych, a nawet zauważa się, że posiłki spożywane przez dzieci i młodzieży są bardziej wartościowe. Uczniowie spożywają zdecydowanie mniej słodyczy, zastępując je owocami, chętnie przygotowują wspólne posiłki i razem je  spożywają. Dzieci  zauważają różnorodność działań mających na celu poprawę ich kondycji fizycznej oraz zauważają potrzebę aktywnego wypoczynku. Uczniowie, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni oraz rodzice w pełni akceptują założenia programu Szkoły Promującej Zdrowie i wszelkie podjęte w tym zakresie działania, które pozytywnie wpływają na społeczność szkolną, funkcjonowanie szkoły oraz promocję w środowisku lokalnym. Wszyscy chętnie uczestniczą w podjętych działaniach.

Pomimo zadawalających wyników, nadal będziemy promować i kontynuować nasze działania, a także będziemy podejmować nowe działania, które postaramy się cały czas uatrakcyjniać. Nadal będziemy promować  zdrowie oraz kondycję fizyczną i umiejętność aktywnego spędzania wolnego czasu.

            Akceptacja środowiska dla idei Szkoły Promującej Zdrowie (stopień i zaangażowanie rady pedagogicznej)

             Idea, koncepcja , zasady tworzenia oraz wiedza na temat Szkoły Promującej Zdrowie została szczegółowo przekazana całej społeczności szkolnej.

Nauczyciele zostali zapoznani z koncepcją programu na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, uczniowie na apelach, godzinach wychowawczych, pracownicy niepedagogiczni na specjalnie dla nich przygotowanych szkoleniach, rodzice na zebraniach. Wszystkie informacje zostały zaprezentowane na tablicach informacyjnych, plakatach.

Działania promujące zdrowie od wielu lat wynikają z misji i wizji szkoły:

              Statut Szkoły Podstawowej w Filipowicach

              Roczny Plan Pracy Szkoły

              Szkolny Program Wychowawczy

              Program Profilaktyczny

 Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie znana jest przez całe środowisko szkolne, działania w ramach programu są  systematycznie realizowane. Zaangażowani są nauczyciele, uczniowie, rodzice, pracownicy niepedagogiczni. Nad przebiegiem działań czuwa powołany zespół do spraw promocji zdrowia.

20 października 2014 roku została podpisana deklaracja przystąpienia do programu poprzedzona szkoleniem Rady Pedagogicznej dotyczącym zasad tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie, na którym wszyscy nauczyciele wyrazili aprobatę.

            Nauczyciele chętnie włączyli się do działań proponowanych przez zespół promocji zdrowia, sami również przedstawili swoje propozycje oraz uczestniczyli w tworzeniu planu pracy.

             Opis pracy szkolnego koordynatora i zespołu do spraw promocji zdrowia

             Nad całością procesu tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie w naszej szkole czuwał powołany w tym celu zespół do spraw promocji zdrowia oraz szkolny koordynator promocji zdrowia.

 Zadania koordynatora:

              zgłoszenie placówki do wojewódzkiej sieci SZPZ

              stworzenie zespołu do spraw promocji zdrowia

              kierowanie pracą szkolnego zespołu do spraw promocji zdrowia

              inicjowanie, organizowanie i koordynowanie prac związanych z promocją zdrowia w szkole

              rozwijanie własnych umiejętności, współdziałania z całą społecznością szkolną

              współdziałanie w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia

              przedstawienie Radzie Pedagogicznej realizacji programu w okresie przygotowawczym.

 Zadania zespołu do spraw promocji zdrowia:

               opracowanie planu działań w zakresie programu Szkoła Promująca Zdrowie w tzw. okresie przygotowawczym

              przeprowadzenie badań wstępnych, mających na celu diagnozę stanu wyjściowego (analiza ankiet, określanie problemów priorytetowych)

              przeprowadzenie ewaluacji okresu przygotowawczego,

              opracowywanie sprawozdań rocznych z realizacji podjętych działań

              opracowanie planu działań na dwa lata ubiegania się o certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie

              Współpraca z całą społecznością szkolną podczas przygotowania wszystkich działań promujących zdrowie  na terenie szkoły oraz środowiska lokalnego.

                         Opis realizacji edukacji zdrowotnej

             Celem głównym programu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole jest kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych uczniów i rodziców oraz proponowanie aktywnego stylu życia.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w działaniach zaplanowanych w projekcie:

               Festiwal biegowy w Krynicy Górskiej

              Test sprawnościowy Coopera

              Marszobiegi w terenie

              Zajęcia gimnastyki korekcyjnej – metoda Urszuli Hoppe

              Szkolny Klub Sportowy

              Akcja Sport Generacja

              Wyścigi Mikołajów

              Biegi Szlakiem Kamieniołomów

              Moje zdrowie i bezpieczeństwo

              Ciało człowieka

              Człowiek a środowisko

              Kubusiowi przyjaciele natury

              Akademia Aquafresh

              Dzieciństwo bez próchnicy

              Fluoryzacja

              Ruch drogowy – bezpieczeństwo

              Śniadanie daje moc

              Śniadanie w plenerze

              Pierwsza pomoc przedmedyczna

             Treści z zakresu edukacji zdrowotnej zostały również  włączone do programów nauczania z wielu przedmiotów:

              edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

              przyroda, wychowanie do życia w rodzinie

              wychowanie fizyczne

              zajęcia artystyczne

Zagadnienia były również realizowane na godzinach wychowawczych i w ramach pracy świetlicy:

              Mleko i jego przetwory – wartości odżywcze, pełnowartościowe białko, cenne źródło wapnia, ważne mikroelementy

              Różnorodność bakterii – szkodliwe i pożyteczne

              Jak się nie zarazić? Dokładne mycie rąk, owoców, warzyw, zabezpieczenie skaleczeń

              Kleszcze przenoszą groźne choroby

              Wścieklizną można się zarazić od zwierząt

              Jak chronić jedzenie przed zepsuciem?

              Higiena osobista pomaga zachować zdrowie

              Bezpieczeństwo w domu

              Bezpieczeństwo w gospodarstwie  rolnym

              Co zrobić kiedy zdarzy się wypadek? Skaleczenia, potłuczenia, krwotoki, uzależnienia, ugryzienia, oparzenia - również słoneczne

              Jak dbać o kości, mięśnie i kości?

              Po co jemy i pijemy?

              Jak się zdrowo odżywiać?

              Oddychaj świeżym powietrzem – skład dymu papierosowego

              Substancje uzależniające są groźne

              Higiena osobista

              Wpływ środowiska na zdrowie

                         Informacja o współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym

             Rodzice chętnie włączali się do pomocy. Uczestniczyli w organizacji uroczystości i imprez szkolnych. Chętnie uczestniczyli  też w przygotowywaniu dzieciom zdrowych posiłków.

Uczestniczyli również w organizowanych przez szkołę imprezach sportowych mających na celu propagowanie zdrowego stylu życia. Włączyli się w akcję „ŚNIADANIE DAJE MOC”oraz projekt „Śniadanie w plenerze”, który był zorganizowany we współpracy ze stowarzyszeniem „WIĘZI”, . W ramach projektu  został przeprowadzony konkurs na plakat promujący „ZDROWY STYL ŻYCIA”, odbyły się quizy związane ze zdrowym odżywianiem, konkurencje sportowe. Wszystkim konkurencjom towarzyszyło wspólne spożywanie zdrowego posiłku „ na trawie” - forma pikniku. Wraz ze stowarzyszeniem został zorganizowany też „Bieg Szlakiem Kamieniołomów”, który odbywa się cyklicznie - raz w roku. Bieg ma na celu popularyzację biegania, integrację środowiska, czynny wypoczynek wśród rodziny, przyjaciół, koleżanek i kolegów.

Uczniowie korzystają z programów „Szklanka mleka”, „Owoce w szkole”.

W realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie w okresie przygotowawczym nasza szkoła korzystała z pomocy instytucji działających na rzecz edukacji i promocji zdrowia:

              Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach

              Straż Miejska

              Policja

              Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna

              Straż Pożarna w Woli Filipowskiej

             Informacja na temat zakresu szkolenia Rady Pedagogicznej, uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi

 Dla uczniów:

              Warsztaty „ Prawa dziecka”

              Dzień Bezpiecznego Internetu

              Warsztaty profilaktyczne „Cukierki”, „Magiczne kryształy”

              Warsztaty profilaktyczne z zakresu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, cyber przemocy, radzenia sobie ze stresem oraz agresją ze strony innych

              Zdrowe odżywianie

              Warsztaty „Pierwsza pomoc przedmedyczna”

              Bezpieczeństwo – pieszy, rowerzysta

              Nauka dobrego wychowania i etykiety

 Dla rodziców:

              Przemoc w Internecie

              „Przemoc w rodzinie, sposoby reagowania” – niebieska karta

              Zdrowe odżywianie uczniów

              Prelekcja dotycząca zdrowego żywienia

 Dla nauczycieli:

               Niebieska karta – przemoc w rodzinie

              Techniki relaksacyjne jako odpowiedź na stres i zmęczenie fizycznego

              Warsztaty zdrowego żywienia

              Warsztaty pozytywnego i twórczego myślenia

              Metoda Urszuli Hoppe – warsztaty

              Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dziecka

              Metody rozwiązywania trudnych sytuacji wychowawczych w szkole

 Dla pracowników niepedagogicznych:

               Warsztaty zdrowego żywienia

              Szkolenie z zakresu bezpiecznych warunków pracy

             Opis pracy szkolnego koordynatora i zespołu do spraw promocji zdrowia

             Nad całością procesu tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie w naszej szkole czuwał powołany w tym celu zespół do spraw promocji zdrowia oraz szkolny koordynator promocji zdrowia.

 Zadania koordynatora:

              zgłoszenie placówki do wojewódzkiej sieci SZPZ

              stworzenie zespołu do spraw promocji zdrowia

              kierowanie pracą szkolnego zespołu do spraw promocji zdrowia

              inicjowanie, organizowanie i koordynowanie prac związanych z promocją zdrowia w szkole

              rozwijanie własnych umiejętności, współdziałania z całą społecznością szkolną

              współdziałanie w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia

              przedstawienie Radzie Pedagogicznej realizacji programu w okresie przygotowawczym.

 Zadania zespołu do spraw promocji zdrowia:

               opracowanie planu działań w zakresie programu Szkoła Promująca Zdrowie w tzw. okresie przygotowawczym

              przeprowadzenie badań wstępnych, mających na celu diagnozę stanu wyjściowego (analiza ankiet, określanie problemów priorytetowych)

              przeprowadzenie ewaluacji okresu przygotowawczego,

              opracowywanie sprawozdań rocznych z realizacji podjętych działań

              opracowanie planu działań na dwa lata ubiegania się o certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie

              Współpraca z całą społecznością szkolną podczas przygotowania wszystkich działań promujących zdrowie  na terenie szkoły oraz środowiska lokalnego.

             Informacja na temat wyników monitorowania samopoczucia całej społeczności szkolnej (stopnia zadowolenia ze szkoły) w odniesieniu do klimatu społecznego 

             Wszystkie działania podjęte w ramach programu Szkoła Promująca Zdrowie były systematycznie monitorowane poprzez obserwację uczniów, analizę prac uczniowskich, ankiety.

            W czerwcu 2017 roku przeprowadzone zostało badanie ankietowe wśród całej społeczności szkolnej dotyczące panującego w szkole klimatu społecznego.

Z przeprowadzonych badań wynika, że nasza szkoła stwarza korzystną i dobrą atmosferę oraz troszczy się o dobre samopoczucie wszystkich. Wysoki stopień satysfakcji z uczestnictwa w  życiu szkoły dowodzi, że panuje tu klimat sprzyjający nauce i pracy.

            Uczniowie czują się bezpiecznie w szkole,  mówią o miłej atmosferze, zżyli się ze swoimi koleżankami i kolegami lubią się uczyć czegoś ciekawego, częstą wypowiedzią uczniów jest, że nauczyciele są chętni do pomocy. Nie lubią testów, zadań domowych, hałasu, zmęczenia po kilku godzinach zajęć.

            Nauczyciele cenią sobie dobrą relację z dyrektorem, dziećmi i rodzicami, przyjazną atmosferę, bardzo dobry kontakt z uczniami, wzajemną pomoc, dobrze zorganizowaną pracę, nauczycieli na których można polegać.

Pracownicy niepedagogiczni mówią o miłej atmosferze i życzliwych współpracownikach.

            Rodzice wypowiedzieli się , że:  szkoła jest cicha i spokojna, panuje w niej miła atmosfera, nauczyciele są chętni do pomocy,  mają  bardzo dobry kontakt z nauczycielami, jest dobra opieka,w szkole jest czysto, dzieci mają poczucie bezpieczeństwa.

Średnia liczba punktów dla czterech grup to 4,9 p.

                         Opis dostępnego dla szkoły sposobu współpracy z pielęgniarką szkolną

             W naszej szkole dostępny jest bardzo dobrze wyposażony gabinet (wyposażenie 2016), w którym pełni dyżury pielęgniarka szkolna. Cała społeczność szkolna korzysta z fachowej opieki, uczestniczy w pogadankach i prelekcjach z zakresu profilaktyki zdrowia, higieny osobistej. Pielęgniarka zorganizowała również konkursy z zakresu profilaktyki zdrowia. Do zadań pielęgniarki należy:

              udzielanie pierwszej pomocy

              sprawdzanie czystości

              przeprowadzanie fluoryzacji

              badanie rozwoju dzieci (waga, wzrost, badanie ostrości wzroku i widzenia barw, sprawdzanie układu ruchu pod względem wad postawy)

              profilaktyka mająca na celu zapobieganie chorobom

              pogadanki na temat higieny osobistej uczniów, zdrowego odżywiania, prawidłowej postawy ciała.

   

PIKNIK DLA AKTYWNYCH

 W sobotę 3 czerwca 2017 roku przy Szkole Podstawowej w Filipowicach odbył się coroczny piknik rodzinny  .

Ta plenerowa impreza skierowana głównie do dzieci spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców wsi Filipowice. Nasze zaproszenie przyjęli Wicestarosta Powiatu Krakowskiego Wojciech Pałka, Prezes Stowarzyszenia Społeczno – Kulturalnego „Więzi” w Filipowicach Pan Zbigniew Grzegorek oraz Sołtys wsi Beata Głąb. Spotkanie w gronie rodziny i przyjaciół rozpoczęliśmy od  trzeciej edycji biegu „Szlakiem kamieniołomów” ,gdzie na dystansie 2km każdy z uczestników mógł sprawdzić swoją kondycję .  Po krótkim przemówieniu pani Dyrektor Barbary Łabuzek, która wręczyła puchary i nagrody dla zwycięzców biegu, rozpoczęły się występy dzieci. Uczniowie prezentowali swoje zdolności aktorskie. Grupa teatralna przygotowała spektakl kabaretowy pod tytułem „W świecie bajki”.

 Kolejnym punktem imprezy był piknik na boisku sportowym. Tu na każdego czekało szereg atrakcji. Były zamki dmuchane , lody, zajęcia sportowe i zabawy integracyjne dla dzieci pod okiem wodzireja. Dzieci i rodzice mogli też skosztować potraw z grilla, domowych ciast oraz  pysznej grochówki przygotowanej tradycyjnie przez Państwa Kaczarów .

 Tak fantastycznej, rodzinnej atmosferze towarzyszyły nie tylko śmiechy i dobry humor, ale także piękna pogoda.

Coroczny piknik to już nasza tradycja, integrujemy społeczność lokalną, promujemy aktywny wypoczynek poprzez szereg działań artystycznych, zapewniamy mieszkańcom możliwość relaksu na świeżym powietrzu, i radosnej wspólnej rodzinnej zabawy.

WIECZÓR TALENTÓW

W ramach projektu „Szkoła z klasą” w szkole podstawowej w Filipowicach 26 maja 2017 r. zorganizowano pokaz talentów uczniów.  Zainteresowani goście kierowali się do sali gimnastycznej gdzie dostawali karteczki z konkretnym kolorem: czerwonym, żółtym, różowym i niebieskim oraz kupony z napisem TAK/NIE. Całość zaczynała się od przedstawienia kabaretu, przygotowanego przez uczniów koła teatralnego, następnie był  występ chóru i krótkie przemówienie uczennicy klasy V, która wyjaśniła, do czego będą potrzebne otrzymane kartoniki. Nie zapomniano również o Dniu Matki uczennica Julia złożyła wszystkim mamom życzenia. Na środek sali weszli uczniowie ubrani w kolory karteczek. W ten sposób przyporządkowano każdego do konkretnej grupy. Kupony należało oderwać i wrzucić do pojemnika przy wyjściu z sali. Miała to być odpowiedź na wcześniej zadane pytanie: Czy przedstawienie i występ chóru się państwu podobał?

Następnie każda grupa udawała się do jednej z czterech przygotowanych sal. W pierwszej była wystawa prac uczniów z klas 1-3 o tematyce pór roku. W drugiej goście mogli obejrzeć makiety wiosek średniowiecznych lub różnych sławnych budowli jak np. Big Ben, drzewa genealogiczne, zielniki, kapliczki wykonane przez uczniów. W trzeciej natomiast była prezentacja zdjęć z różnych szkolnych przedsięwzięć, zawodów i sukcesów uczniów, akademii, uroczystości szkolnych, wyjazdów na wycieczki, konkursów. W ostatniej sali odbyła się prezentacja twórczości literackiej uczniów klasy VI. Na tę okazję przygotowano tomik wierszy, który uczniowie czytali przy muzyce. W każdym pomieszczeniu goście nie przebywali więcej niż 10 minut, co pomogło w sprawnym przemieszczaniu się i dobrej organizacji wieczoru.

Po zakończeniu zainteresowani mogli wrócić do sal i jeszcze raz obejrzeć wystawy.

Wszyscy goście byli pod wrażeniem prac i osiągnięć uczniów.

 ANONIMOWY OBSERWATOR WIECZORU TALENTÓW

SPOTKANIE Z ARTYSTĄ MARCINEM KOŁPANOWICZEM

25 maja 2017 r. mieliśmy zaszczyt gościć w progach naszej szkoły pana Marcina Kołpanowicza. Wszyscy uczniowie zebrali się na Sali gimnastycznej, by rozpocząć spotkanie ze znanym artystą. Pani Dyrektor, uczniowie i organizatorzy powitali pana Kołpanowicza i poprosili o przedstawienie siebie i swojej twórczości. Gość chętnie opowiadał o swojej rodzinie, dzieciństwie i o swoich początkach z malarstwem. Przekazał dzieciom książkę ze swymi obrazami do oglądania, a na projektorze wyświetlał zdjęcia swojej twórczości. Opowiadał także o tym, że zbiór jego obrazów stanowi około 1300 prac różnego rodzaju. Wiele prac artysty znajdowało się na wystawach w kraju i za granicą. Mówił, że w malarstwie liczy się pomysł i wyobraźnia. Przedstawił narzędzia, technikę i sposoby malowania. Następnie uczniowie zadawali panu Kołpanowiczowi pytania.

 Agata Czaja, Elżbieta Kalęba, Nikola Furtak

 

 SPOTKANIE Z MISTRZEM POLSKI W KOLARSTWIE GÓRSKIM

8 maja 2017 r. mieliśmy zaszczyt gościć w naszej szkole dwukrotnego Mistrza Polski w kolarstwie górskim oraz zdobywcę nagrody Źródło Sukcesu Michała Kwiatka wraz z tatą Arturem. Pan Artur opowiadał o sukcesach syna, jego pasji , treningach oraz zaangażowaniu w życie sportowe. Tata Michała przygotował bardzo interesującą prezentację, która zawierała fotografie oraz filmy dokumentujące karierę syna od początku po dzień dzisiejszy. Na spotkaniu uczniowie dowiedzieli się mnóstwo ciekawych rzeczy o żywieniu sportowców, badaniach wysiłkowych, treningach.  Michał opowiadał szczegółowo o sprzęcie kolarskim, pokazał strój sportowy, w którym startuje na zawodach, rowery: treningowy oraz zawodniczy, kask i obuwie. Wyjaśnił zainteresowanym różnice w budowie rowerów, opowiedział o swoich sukcesach. Nasi milusińscy zadawali szereg pytań, na które nasz Mistrz chętnie udzielał odpowiedzi. Po spotkaniu zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie.